Tillval

Tulpaner

Från och med december 2020 kan vi erbjuda dig en rad tillval till din lägenhet. Det innebär att du som hyresgäst har en möjlighet att påverka standarden i din lägenhet då du med våra tillval kan beställa till exempel en diskmaskin, tvättmaskin eller nya köksluckor.

I startskedet kommer vi att ha en begränsning i vilka områden som har möjlighet till att göra en beställning av tillvalen, dessa områden är Funäsdalen och Hede.

Du bestämmer vilken eller vilka tillval du önskar göra i din lägenhet. Ett tillval höjer standarden i lägenheten, därför blir det en hyreshöjning enligt fastställd kostnad. Den kostnaden läggs på din ordinarie hyra som ett tillägg från och med att vi installerat tillvalet. Tillägget är permanent och tillhör lägenheten och stannar därför i lägenheten om du flyttar.

Det här kan du välja på:

  • Köksförnyelse som består av nya skåpstommar och luckor, diskbänk, blandare, stänkskydd och bänkbelysning
  • Diskmaskin
  • Tvättmaskin
  • Torktumlare
  • Dörröga
  • Säkerhetsdörr
  • Eluttag, inomhus
  • RJ45 uttag

Vad ingår i priset?

I priset ingår installation, produktens kostnad och service för normalt slitage. I de lägenheter där det redan är förberett för diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare är kostnaden exklusive installation.

PRISLISTA

KÖK

  • Installation diskmaskin inkl. vitvara: 100 kr/månad i hyrestillägg
  • Köksförnyelse: 175 kr/månad i hyrestillägg

BADRUM

  • Tvättmaskin inkl. förberedelse: 115 kr/månad i hyrestillägg
  • Tvättmaskin exkl. förberedelse: 85 kr/månad i hyrestillägg
  • Torktumlare inkl. förberedelse: 115 kr/månad i hyrestillägg
  • Torktumlare exkl. förberedelse: 85 kr/månad i hyrestillägg

ÖVRIGT

  • Extra eluttag, inne: 12 kr/månad i hyrestillägg
  • Dörröga: 400 kr i engångskostnad
  • Säkerhetsdörr, minst klass 2: 95 kr/månad i hyrestillägg
  • Extra RJ45 uttag: 12 kr/månad i hyrestillägg

Hur gör jag en beställning?

För att göra en beställning fyller du i blanketten Tillvalsbeställning och skriver under. Om ni är två personer som står för kontraktet ska båda skriva under beställningen.
Våra krav är att ditt hyreskontrakt har börjat gälla, att du har ett förstahandskontrakt på lägenheten, sköter dina hyresinbetalningar och inte har några registrerade störningar.

Kontakta oss så skickar vi en blankett till dig.

Tfn 0680 -169 50
info@harjegardar.se

Här nedan finns en länk för att själv skriva ut en beställning:

Blankett för tillvalsbeställnig i pdfPDF (pdf, 135.1 kB)

Vad händer när jag gjort en beställning?

Efter att vi fått din beställning kan vi behöva stämma av om just ditt önskemål fungerar i din lägenhet.
Vi reserverar oss för att alla tillval tyvärr inte går att genomföra i samtliga lägenheter. När tillvalsbeställningen är behandlad får du ett beslut från Härjegårdar.

När kommer mitt tillval?

I dagsläget är det svårt att uttala sig om hanteringstiderna då vi inte vet omfattningen av volymerna ännu. Hanteringstiderna kan också komma att påverkas av hur situationen ser ut hos våra entreprenörer. Men målsättningen är att det inte ska ta mer än max tre månader från beställning tills att tillvalet är installerat.

Om ett tillval går sönder/är skadat, vad händer då?

Tillvalen tillhör lägenheten och det är du som bor i lägenheten som ansvarar för att produkterna du valt vårdas och sköts som de ska. Går något tillval sönder är det en vanlig felanmälan som behöver göras.

Vad är skillnaden på tillval och underhåll?

Tillval är något som är frivilligt och höjer standarden i lägenheten och hyran. Underhåll är något som fastighetsvärden beslutar om och görs vid behov för att återställa funktionen i lägenheten, underhåll höjer inte hyran och hanteras av Härjegårdar.

Publicerat av: Birgitta Andersson 2020-11-16