Tillval

Från 1 maj -22 tar vi inte emot några nya beställningar om tillval från våra hyresgäster. Motiveringen till detta är ökade materialpriser, som innebär att dagens tillvalsprislista, som är framförhandlad med Hyresgästföreningen, inte gör det ekonomiskt försvarbart för Härjegårdar att genomföra tillval. Vi hoppas kunna återinföra möjligheten att göra tillval, dock kan vi i dagsläget inte ange någon tidpunkt för detta.
Tillval innebär att du som hyresgäst har en möjlighet att påverka standarden i din lägenhet då du med våra tillval kan beställa till exempel en diskmaskin, tvättmaskin eller nya köksluckor.
Du bestämmer vilken eller vilka tillval du önskar göra i din lägenhet. Ett tillval höjer standarden i lägenheten, därför blir det en hyreshöjning enligt fastställd kostnad. Den kostnaden läggs på din ordinarie hyra som ett tillägg från och med att vi installerat tillvalet. Tillvalet är permanent och tillhör lägenheten och stannar därför i lägenheten om du flyttar.
Det här kan du välja på:
- Köksförnyelse som består av nya luckor, diskbänk, blandare, stänkskydd och bänkbelysning
- Diskmaskin
- Tvättmaskin
- Torktumlare
- Dörröga
- Säkerhetsdörr
- Eluttag, inomhus
- RJ45 uttag
Vad ingår i priset?
I priset ingår installation, produktens kostnad och service för normalt slitage. I de lägenheter där det redan är förberett för diskmaskin, tvättmaskin eller torktumlare är kostnaden exklusive installation.
PRISLISTA
KÖK
- Installation diskmaskin inkl. vitvara: 100 kr/månad i hyrestillägg
- Köksförnyelse: 175 kr/månad i hyrestillägg
BADRUM
- Tvättmaskin inkl. förberedelse: 115 kr/månad i hyrestillägg
- Tvättmaskin exkl. förberedelse: 85 kr/månad i hyrestillägg
- Torktumlare inkl. förberedelse: 115 kr/månad i hyrestillägg
- Torktumlare exkl. förberedelse: 85 kr/månad i hyrestillägg
ÖVRIGT
- Extra eluttag, inne: 12 kr/månad i hyrestillägg
- Dörröga: 400 kr i engångskostnad
- Säkerhetsdörr, minst klass 2: 95 kr/månad i hyrestillägg
- Extra RJ45 uttag: 12 kr/månad i hyrestillägg
Hur gör jag en beställning?
För att göra en beställning fyller du i blanketten Tillvalsbeställning och skriver under. Om ni är två personer som står för kontraktet ska båda skriva under beställningen.
Våra krav är att ditt hyreskontrakt har börjat gälla, att du har ett förstahandskontrakt på lägenheten, sköter dina hyresinbetalningar och inte har några registrerade störningar.
Kontakta oss så skickar vi en blankett till dig.
Tfn 0680 -169 50
info@harjegardar.se
Här nedan finns en länk för att själv skriva ut en beställning:
Blankett för tillvalsbeställnig i pdf Pdf, 135.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Vad händer när jag gjort en beställning?
Efter att vi fått din beställning kan vi behöva stämma av om just ditt önskemål fungerar i din lägenhet.
Vi reserverar oss för att alla tillval tyvärr inte går att genomföra i samtliga lägenheter. När tillvalsbeställningen är behandlad får du ett beslut från Härjegårdar.
När kommer mitt tillval?
I dagsläget är det svårt att uttala sig om hanteringstiderna då vi inte vet omfattningen av volymerna ännu. Hanteringstiderna kan också komma att påverkas av hur situationen ser ut hos våra entreprenörer. Men målsättningen är att det inte ska ta mer än max tre månader från beställning tills att tillvalet är installerat.
Om ett tillval går sönder/är skadat, vad händer då?
Tillvalen tillhör lägenheten och det är du som bor i lägenheten som ansvarar för att produkterna du valt vårdas och sköts som de ska. Går något tillval sönder är det en vanlig felanmälan som behöver göras.
Vad är skillnaden på tillval och underhåll?
Tillval är något som är frivilligt och höjer standarden i lägenheten och hyran. Underhåll är något som fastighetsvärden beslutar om och görs vid behov för att återställa funktionen i lägenheten, underhåll höjer inte hyran och hanteras av Härjegårdar.