Olika sätt att betala hyran

Du kan betala hyran till oss på flera olika sätt. De bästa och mest miljövänliga alternativen är autogiro,
e-faktura eller e-post. Avierna skickar vi ut i mitten på varje månad.

SAKNAR DU HYRESAVI

Om du loggar in på Mina sidor hittar du belopp och OCR-nummer under min hyra.

AUTOGIRO     

Autogiro är ett bekvämt sätt att betala hyran och du behöver inte vara orolig att den inte blir betald i tid. Det enda du behöver se till är att det finns pengar på ditt bankkonto dagen före dragningsdagen. Pengarna dras sedan av Bankgirot från ditt konto på förfallodagen som är den sista vardagen i månaden.
Väljer du att betala med autogiro skickar vi ut hyresavier endast vid ändring av hyresbeloppet.
Kom i håg kontrollera ditt konto att dragning skett så hyran är betald.

Vill du betala hyran via autogiro kontaktar du oss så skickar vi en blankett för medgivande eller skriv ut blanketten här nedan och skicka den ifylld och undertecknad till Härjegårdar.

Vi meddelar dig från vilken månad autogirobetalningen börjar gälla.

Blankett för ansökan om autogiro kan du ladda ner här. Pdf, 38.7 kB, öppnas i nytt fönster.

Skicka blanketten till: Härjegårdar Fastighets AB, Box 40, 842 21 Sveg.

E-FAKTURA

E-faktura innebär att vi skickar fakturan elektroniskt till din internetbank. E-fakturan innehåller samma uppgifter som dina tidigare fakturor och den kommer med samma tidsintervall. När du loggar in på din bank får du ett meddelande att det finns en ny e-faktura att betala. All betalningsinformation är ifylld i förväg, t ex det långa OCR-numret med förfallodag och du behöver endast godkänna betalningen med några klick.

Anmälan om e-faktura gör du via din internetbank.

Härjegårdar kan skicka elektroniska fakturor till kunder som är anslutna till följande internetbanker:

  • Swedbank och Sparbankerna
  • Nordea
  • SEB
  • Handelsbanken
  • Danske Bank
  • ICA Bank
  • LF Bank
  • Skandiabanken

Har du frågor om innehållet på e-fakturan kan du kontakta oss på telefonnr 0680 - 169 50 eller på info@harjegardar.se

För allmänna frågor om e-faktura kontaktar du din Internetbank. Om du byter bank måste du själv anmäla dig hos din nya bank för tjänsten e-faktura.

Vill du avbryta tjänsten gör du det via din internetbank. Kontakta din bank för mer information.


INTERNET

När du betalar hyran via internet anger du vårt bankgironummer 647-7822 samt det OCR-nummer som finns på hyresavin. OCR-numret identifierar vem betalningen kommer från och vilken månad hyran avser. Observera att varje månadsavi har ett eget specifikt OCR-nummer.

Om du loggar in på Mina sidor hittar du belopp och OCR-nummer under min hyra


E-POST

Kontakta oss på telefonnummer 0680 - 169 50 eller info@harjegardar.se om du vill att vi skickar din hyresavi till din e-post


BETALNINGSORDER ELLER PÅ BANK

Om du skickar in betalningen per post via betalningsorder eller betalar över disk på ett bankkontor använder du din hyresavi. Har du inte den till hands måste du på inbetalningen ange personnummer, OCR-nummer och vem betalningen avser. Betalningen skall ske till vår bankgironummer 647-7822. Observera att varje månadshyra har ett nytt OCR-nummer.

DET ÄR VIKTIGT ATT BETALA HYRAN I TID

Enligt hyreslagen ska hyran betalas i förskott senast den sista vardagen före varje månads början.

Du får en hyresavi med inbetalningskort från Härjegårdar ett par veckor före förfallodagen. Observera att du är skyldig att betala din hyra oberoende av om du fått någon hyresavi eller inte. Skulle avin av någon anledning inte ha kommit eller blivit borta när det är dags att betala hyran, kan du kontakta Härjegårdar så skickar vi en ny, eller logga in på Mina sidor och hitta ditt OCR-nummer.

För att undvika betalningsanmärkningar, dröjsmålsränta eller inkassokostnader är det viktigt att hyran betalas i tid. Om du inte betalar hyran alls eller är sen upprepade gånger med inbetalningarna, kan du förlora din hyresrätt och bli avhyst från din bostad.

Härjegårdar har ett avtal med Intrum som sköter kravverksamheten och de hyresgäster som inte betalt sin hyra i tid får ett inkassokrav som även inkluderar en inkassokostnad och ränta.

Om du av någon anledning inte kan betala din hyra, är det mycket viktigt att du tar kontakt med Härjegårdar och förklarar din situation. Efter att ärendet hamnat hos Intrum, sköter de alla kontakter gentemot hyresgästen gällande den uppkomna skulden.

Du kan också kontakta kommunens budget- och skuldrådgivare som kan hjälpa dig se möjligheter, alternativ och handlingsutrymme när din ekonomi inte går ihop.
De har tystnadsplikt och rådgivningen är kostnadsfri.

Härjedalens kommuns webbsida om budget och skuldrådgivning Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Publicerat av: Birgitta Andersson 2023-02-14